Konsumentfrågor

Idag hade vi besök av Maria som är konsumentvägledare i kommunen. Hon berättade var hon sitter och arbetar och att man också kan kontakta henne via kommunens kundtjänst på Brinken. Våra deltagare har berättat om flera gånger då de har haft svårt att förstå reklamblad när man inte kan språket och att det då är lätt att man känner sig lurad. Det kan vara när det är en bild på en mobiltelefon och att det bredvid bilden står 1:- med stor och fet text, men om man läser det finstilta står det att man måste betala 249 kr/månad i 24 månader. Det kan också vara en bild på två flaskor julmust och så står det stort 10:-, men om man läser det som står med små bokstäver så står det kanske att man måste handla för 300:- för att få köpa 2 julmust för 10:-. Maria berättade att det är viktigt när man köper saker att man läser allt som står, att man behåller kvitton och att man skriver avtal på det man har kommit överens om, att konsumentlagen gäller i 3 år och att man alltid kan vända sig till dem för att få hjälp när det gäller konsumentfrågor. Hon tog även upp ångerrätt och vilka regler som gällde i samband med köp via internet. Det blev många frågor utifrån deltagarnas egna erfarenheter och alla fick med sig hem en liten lapp med konsumentverkets mailadress, där man kan läsa konsumentinformation på flera olika språk.